banner banner

Co to jest RFID

 

Technologia RFID (z ang. Radio-frequency Identification) RFID jest nieustannie ogłaszana jako jedna z najbardziej obiecujących technologii dla współczesnego przemysłu, która wkrótce może zastąpić kody kreskowe. Wykorzystuje ona fale radiowe o różnej częstotliwości do automatycznego odczytu zakodowanej informacji. Dzięki temu możliwa jest identyfikacja różnych obiektów - zarówno przedmiotów, pojazdów jak i ludzi. System RFID składa się z dwóch komponentów:

  • znacznika umieszczonego na obiekcie identyfikowanym;
  • czytnika, którego rolą jest odczytanie zawartych w znaczniku danych.


W zależności od budowy system umożliwia odczyt znaczników z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów od anteny czytnika. Transmisja danych nie wymaga aby tag był widoczny, tak jak to ma miejsce w przypadku technologii wykorzystującej kody kreskowe.


Zasada działania systemu RFID jest niezwykle prosta. Tagi pobierają energię z pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez czytnik (nie potrzebują własnego źródła zasilania) i w odpowiedzi na jego sygnał wprowadzają zakłócenie tego pola odsyłając w ten sposób zakodowaną informację. Z kolei zadaniem czytnika jest odczyt i przesłanie danych do systemu komputerowego. Możliwy jest również zapis danych w identyfikatorze za pomocą odpowiednio modulowanej wiązce fali radiowej. Odczyt lub zapis danych są zwrotnie weryfikowane. W tym celu wykorzystywane są odpowiednie algorytmy kontroli poprawności odczytu / zapisu danych.

 


Tagi RFID to miniaturowe odbiorniki fal radiowych, które zwierają elektroniczny chip z pamięcią oraz antenę, za pośrednictwem której następuje emisja danych. W zależności od potrzeb, tagi przybierają formę karty, etykiety, zawieszki, breloka o różnych kształtach i kolorach. Możliwy jest również nadruk na tagach. Znaczniki mogą być wykonane z tworzywa sztucznego, plastiku, żywicy, silikonu czy metalu. Budowa zależy od wymagań w zakresie częstotliwości pracy. Tag odbiera sygnały i wysyła je z powrotem do czytnika. Transmisja danych jest obustronna w przeciwieństwie do zasilania i taktowania, które odbywają się tylko od czytnika do znacznika.Tagi mogą posiadać pamięć nawet do 64 kB, jedna najczęściej jest to pojemność do 64 do 128 bitów, która pozwala na przechowywanie stadardowych informacji w nośniku.

Częstotliwości pracy
W zależności od częstotliwości pracy tagów zmieniają się funkcjonalność oraz możliwości systemów RFID.

1. Pasmo niskich częstotliwości 125 - 134 kHz (Low Frequency)
Zasięg odczytu jest niewielki i wynosi kilka centymetrów. W polu działania anteny czytnika może znajdować się w danym momencie tylko jeden tag. Niska częstotliwość może być stosowana w systemach kontroli dostępu, rejestracji czasu pracy, immobiliserach i innych.

2. Pasmo wysokich częstotliwości 13,56 MHz (High Frequency)
Zasięg komunikacji dla tego pasma wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów. Tagi wykorzystywane w tej technologii mają dość szerokie spektrum zastosowań np. w systemach bibliotecznych, security, znakowaniu odzieży w pralniach chemicznych itp.

3. Pasmo ultra wysokich częstotliwości 856 - 952 MHz, 2,4 GHz oraz 5,8 GHz (Ultra High Frequency)
W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił znaczny rozwój technologii UHF RFID - ultrawysokoczęstotliwościowej o zasięgu odczytu do 10 metrów. Została ona udoskonalona a większość ograniczeń, które utrudniały zastosowanie w niektórych branżach została wyeliminowana. Dzięki swoim niewątpliwym zaletom, jak duży zasięg odczytu, większa ilość sczytywanych jednocześnie tagów oraz większa szybkość odczytu, sprawiły, że RFID UHF zdominował rynek RFID.


Firma Innowacja Polska, właściciel marki RFID Systems, jako jedyny na polskim rynku producent urządzeń i systemów opartych na bezbateryjnej technologii RFID dalekiego i bliskiego zasięgu, wytycza standardy pod względem wdrażanych innowacji. Potwierdzają to uzyskane patenty na nasze produkty, za którymi stoi zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Nasze systemy do zarządzania kontrolą dostępu oraz identyfikacji osób i mienia łączy elastyczność, innowacyjność oraz wysoka jakość i konkurencyjne ceny.